Chcem investovať
7 dôvodov prečo akcie Tesly môžu klesať aj naďalej
10. 02. 2016 Čas čítania: 6 min
Analýzy
Analýzy

Spoločnosť Tesla Motors alebo jej zakladateľa Elona Muska asi netreba predstavovať. Firma vyvinula najpopulárnejšie elektrické autá súčasnosti a plánuje rapídne expandovať do zahraničia a vyvíjať nové produkty ako napríklad nabíjateľné batérie pre domácnosti.

Akcie však za posledných 6 mesiacov poklesli o 40% a optimizmus sa pomaly vytráca. Tu je 7 dôvodov, prečo si myslíme že, s nákupmi ešte treba počkať:

1. Nízke ceny ropy

Jedným z hlavných dôvodov rastu tržieb Tesly v uplynulých rokoch bolo šetrenie nákladov na pohonných látkach. Ľudia si vedeli rýchlo vypočítať, že napriek vyššej cene auta sa im náklady na kúpu vrátia späť. Dnes už toto rozhodnutie prehodnocujú. Nabíjanie baterky totiž trvá dlhšie a dojazd je zatiaľ limitovaný oproti benzínovým autám, ktoré sú pohodlnejšie. Životnosť baterky navyše po čase klesá a je treba autá dobíjať častejšie, s tým že zájdu menej kilometrov. Nikto nevie odhadnúť cenu ropy, ale je pravdepodobné, že 100 dolárov za barel tak skoro neuvidíme.

2. Garancie odkúpenia

Tesla ponúka garanciu odkúpenia auta po 36 až39 mesiacoch za 50% pôvodnej ceny. Tento program je dostupný iba v USA, Kanade a niekoľkých krajinách Európy a Ázie. Podľa firmy pod toto spadá 15,5 tis. zákazníkov. Súčasne dokáže Tesla autá odkúpiť a zase predať niekomu inému so ziskom. Problémom by bol príchod akejkoľvek recesie alebo poklesu celkového predaja áut. Hodnota áut predaných na lízing alebo s garanciou odkúpenia dosiahla 1,2 miliardy dolárov (16% aktív firmy).

3. Finančné výsledky

Tesla dodala v roku 2015 viac ako 50 000 áut čo bol 60%-ný nárast oproti roku 2014. Tržby pre rok 2015 sa čakajú na úrovni 5,3 miliardy dolárov, no so stratou 166 miliónov dolárov.

Firma odhaduje, že Čína bude jedným z ich najväčších trhov. V tejto krajine však nemajú takmer žiadne skúsenosti a pôsobí v nej už viac veľkých firiem produkujúcich elektrické autá ako BYD. Na základe štatistík si domáce značky držia veľký trhový podiel hlavne v domácich krajín, ako je to u Fordu a Chevroletu v USA a Volkswagenu v Európe. Expanzia v Ázii teda nebude jednoduchá a značné prostriedky, ktoré na ňu Tesla vynaložila, sa nemusia vrátiť.

Rast čínskeho automobilového trhu spomalil o polovicu oproti roku 2013. Menové rezervy klesajú tempom 100 miliárd mesačne a priemysel krajiny zažíva ťažké časy. Prudký rast z obdobia rokov 2006 až 2014 sa nevráti tak rýchlo.

4. Dlh

Napriek tomu, že firma funguje už roky a predala desaťtisíce áut, nedokáže generovať hotovosť z operácií, nehovoriac o čistom zisku. Podľa banky Barclays bude Tesla potrebovať v nasledujúcich 5 rokoch 11 miliárd dolárov na dostavanie „gigatovárne“, vývoj nových modelov a splnenie produkčných cieľov. Za posledné 4 roky nabrali 2,8 miliárd dolárov dlhu a 1,5 miliardy získali úpisom nových akcií. V prvých 9 mesiacoch roku 2015 získali podobne 350 a 900 miliónov dolárov. Ceny akcií sú o 40% nižšie než minulý rok, čo znamená, že úpisom dokážu získať výrazne menej prostriedkov ako v minulosti. Budú sa teda musieť spoľahnúť na dlh, ktorý pravdepodobne bude iba rásť.

5. Očakávania

Akcie sa doteraz držali hlavne kvôli vysokým očakávaniam ohľadom dodávok a expanzie na nové trhy. Nový Model X spustený koncom roka 2015 a prototyp lacného Modelu 3 (iba za 35 000 dolárov) spolu s výstavbou „gigatovárne“ majú vyhnať tržby do nových výšin. Tesla pôvodne čakala 2 tis. vyrobených Modelov S a X týždenne v roku 2016, čo neskôr znížili na 1600-1800. To by znamenalo celkovú produkciu 82 000 až 93 000 áut v tomto roku. Tesla zatiaľ dodala zákazníkom iba 208 Modelov X v roku 2015. Model 3 je zatiaľ v nedohľadne.

Tento odhad je postavený na neklesajúcom dopyte po autách a dokončených všetkých produkčných zariadeniach načas. V minulosti sa takmer vždy objavili problémy, ktoré zdržali výrobu alebo spustenie nových produktov na trh. Je pravdepodobné, že tomu nebude inak ani tentoraz.

Autá Tesly sú cyklický biznis rovnako ako všetkých ostatných automobiliek a po niekoľkých rekordných rokoch hlásia viaceré veľké značky spomalenie. Nemusí to znamenať vrchol trhu, ale silný rast z predošlých rokov je pravdepodobne za nami.

Tesla vyvinula aj systém Powerwall, čo sú nabíjateľné batérie pre domácnosti v cene okolo 3500 dolárov. Veľa detailov zatiaľ nie je známych, ale podľa firmy už objednávky presiahli hodnotu miliardy dolárov.

6. Konkurencia

Elektrické autá sú na trhu už desiatky rokov, ale zatiaľ nenašli väčšie pochopenie u zákazníkov. Všetky väčšie automobilky už vyrobili, alebo čoskoro vyrobia modely, ktoré budú priamo konkurovať Tesle. Ich technológia zatiaľ umožňuje najdlhší dojazd, ale trh s elektrickými autami začína byť ďalším bojiskom a marže budú klesať.

7. Hodnota firmy

Tesla sa súčasne predáva za 20 miliárd dolárov s očakávanými tržbami 5,3 miliardy a stratovou prevádzkou. General Motors predá ročne okolo 7 mil. áut, tržby sú na úrovni 150 miliárd a čistý zisk okolo 10 miliárd dolárov. GM má kapitalizáciu 44 miliárd napriek tomu, že predá 140-násobne viac áut a má 30-krát väčšie tržby. Cena Tesly na burze je z väčšej časti založená na vysokých očakávaniach, ktoré sa musia do bodky splniť, inak príde silný výpredaj akcií. Odhadovaný zisk pre rok 2016 je 250 miliónov dolárov, predávajú sa teda za 80-násobok.

Tesla je inovatívna spoločnosť s populárnym produktom. Očakávania sú podľa nás však príliš vysoké a cena sa pohybuje výrazne nad vnútornou hodnotou firmy. Firma a analytici očakávajú rast produkcie o 50% každý rok minimálne do roku 2020 a nerátajú so žiadnymi ťažkosťami, čo je veľmi optimistické. Ani pri súčasných cenách nie sú akcie atraktívnou investíciou, plánujeme s nákupom čakať na výraznejšie poklesy.