Vo svete je veľa lacných peňazí, a to sa prejavuje aj na záujme firiem o nové akvizície. Investori zvyšujú svoju pozornosť najmä v oblasti médií a online zábavy, farmaceutických firiem či výroby luxusného alkoholu.
Začiatkom tohto roka bolo na trhoch ohlásených niekoľko veľkých akvizícií vo farmácii, retaile ale aj v médiách v stovkách miliónov dolárov. Odborníci tvrdia, že vlna fúzií je najväčšia od internetového boomu „dot-com“ firiem na začiatku milénia. Podľa údajov spoločnosti Dealogic sa ich hodnota v januári 2018 vyšplhala na 273 miliárd dolárov.
Firmy využívajú lacné úvery
Príčiny nákupnej horúčky firiem sú viaceré. V prvom rade sú do lacné zdroje financovania. Hoci americká centrálna banka (FED) už začala pomaly zvyšovať úroky, stále sú úvery pre firmy veľmi dostupné. Možnosti zabezpečiť financovanie sú podľa odborníkov najľahšie od roku 1998.
Optimizmus firiem pramení aj z toho, že americký prezident Donald Trump pretlačil svoju daňovú reformu, ktorá výrazne zníži firemné dane. Navyše svetová ekonomika by mala v tomto roku naďalej silno rásť. Podobne pozitívna je aj prognóza pre rast akciových trhov, a to napriek nedávnym prepadom. Niektorí analytici varujú, že optimizmus nemusí pretrvať celý rok. Upozorňujú najmä na prílišné nadhodnotenie firiem a ich akcií. Potenciálni kupujúci by tak nemuseli byť časom ochotní preplácať ciele svojho nákupu.
Fúzie, ktoré budú určovať trendy
Na mediálnom poli sa už dlhšie očakáva, že by americký IT gigant Apple mohol v tomto roku kúpiť Netflix, spoločnosť ponúkajúcu online streamovanie filmov a videí. Niektorí analytici však o tom pochybujú a tvrdia, že Apple by prišiel s ponukou na kúpu neskoro. V prvom rade je Netflix už veľmi drahá firma aj pre Apple, ktorý má na účtoch veľkú hotovosť v hodnote viac ako 250 miliárd dolárov. Trhová kapitalizácia Netflixu sa na konci minulého roka odhadovala na 94 miliárd dolárov, takže Apple naň peniaze má.
Navyše zakladateľ Netflixu- Reed Hastings ju nechce predať, lebo sa jej darí, a jej cena stúpa. Hastings verí v svoj biznis model a chcel by zrejme pri predaji veľkú prémiu, ktorú potenciálny kupujúci nebude chcieť zaplatiť. „Dnes by Netflix Hastings nepredal ani so 100% prémiou a Apple by toľko ani nezaplatil,“ myslí si Eric Jackson, komentátor CNBC.
Netflix má už dnes viac ako 100 miliónov predplatiteľov na celom svete, čím prekonal všetky očakávania analytikov. Tí predpokladali, že by mohol dosiahnuť okolo 30 miliónov predplatiteľov, čo bol strop pre HBO. Napokon kalifornská firma pod vedením Tima Cooka preferuje skôr vlastný vývoj streamovacej služby ako nákup konkurencie. Vlastní už streamovanie hudby cez Apple Music a online video by zapadalo do jej plánov. Podľa Jacksona mal Apple kúpiť Netflix pred štyrmi rokmi, keď bol lacnejší.
Veľké zmeny v mediálnom biznise
Trend vzostupu online streamovania filmov či hudby je nezadržateľný a veľkí mediálni hráči si to uvedomujú. Medzi nimi je aj americký zábavný gigant Walt Disney. Ešte v decembri minulého roka táto spoločnosť oznámila, že kúpi za 52,4 miliardy dolárov väčšinu aktivít spoločnosti 21st Century Fox. Disney tak získa filmové a televízne štúdiá, káblové a televízne stanice z impéria mediálneho magnáta Ruperta Murdocha.
Podľa denníka Financial Times bude mať toto spojenie veľký vplyv na globálne mediálne prostredie. Disney touto akvizíciou chce bojovať s online konkurentmi zábavy, ktorá sa šíri cez internet a nie cez televíziu. Odborníci dokonca očakávajú, že Disney by mohol v roku 2019 spustiť svoju online streamovaciu službu, ktorá by konkurovala Netflixu.
Ukončenie akvizície sa očakáva v priebehu tohto roku, ale ešte musí byť schválená regulátormi. A to môže byť problém. V USA napríklad v minulom roku regulátor zablokoval fúziu telekomunikačnej firmy AT&T, ktorá chcela kúpiť za 85,4 miliárd dolárov spoločnosť Time Warner. Argumentovala hrozbou monopolu na trhu. Zaujímavá môže byť aj nová ponuka káblovej firmy Comcast na kúpu 21st Century Fox, ktorá by mohla prevýšiť Disneyho ponuku.
Amazon má zálusk na sieť supermarketov
Trend nakupovania online je viditeľný aj v retailovom biznise. Hlad po akvizíciách má najmä Amazon. Tento americký retailový gigant by po minuloročnej akvizícii Whole Foods mohol v tomto roku kúpiť aj sieť supermarketov Target. Analytici však tvrdia, že akvizícia nie je istá. Targetu klesajú akcie, ale stále má trhovú kapitalizáciu v sume 36 miliárd dolárov. Jeho biznis model je mixom všetkého, a darí sa mu najmä v nábytku. „To by mohlo Amazon zaujímať, ale domáce potreby, oblečenie alebo potraviny vie Amazon predávať sám a efektívnejšie,“ tvrdí Gene Munster z Loup Venture, ktorý očakáva túto akvizíciu.
Problém Targetu je aj jeho široká sieť (viac ako 1800) obchodov, ktoré by Amazon po prevzatí musel manažovať alebo ich zredukovať. Munster však tvrdí, že v retaile stále bude veľa biznisu prúdiť z kamenných obchodov, a preto sa Amazon bude zaujímať o Target.
Francúzska dominancia v liečbe vzácnych chorôb
V oblasti farmácie a biotechnológii pôsobí vo svete množstvo firiem. Aj preto je konkurencia na tomto poli veľká. Svoje pozície si firmy posilňujú nielen výskumom a vývojom, ale aj nákupom konkurencie.
Minulý mesiac oznámila kúpu americkej biotechnologickej firmy Bioverativ francúzska farmaceutická skupina Sanofi za 11,4 miliardy dolárov. Sanofi zaplatí za akciu firmy Bioverativ 105 dolárov v hotovosti, čo predstavuje 64-percentnú prémiu. Francúzi si cenia novú akvizíciu najmä preto, lebo to posilní ich pozíciu na trhu v oblasti liečby vzácnych chorôb. Bioverativ je totiž lídrom na trhu s liekmi na hemofíliu. Kontrakt by mali dokončiť do troch mesiacov. Podľa odborníkov francúzska spoločnosť potrebuje rozšíriť svoje portfólio, keďže jej najpredávanejší produkt, inzulín Lantus, čoskoro príde o patentovú ochranu.
Sanofi sa v posledných rokoch pokúšala aj o väčšie akvizície, no v súboji o firmy Medivation a Actelion prehrala s konkurentmi z Pfizeru a Johnson & Johnson. Na trhu tiež pôsobí ďalšia ťažká váha Roche Holding. V minulom roku však Francúzi kúpili za 750 miliónov biotechnologickú firmu Protein Sciences.
Ďalšia veľká akvizícia na tomto poli sa odohráva v USA. Americká biotechnologická firma Celgene Corp. sa na začiatku januára dohodla na kúpe firmy Impact Biomedicines. Cena sa môže vyšplhať až na sedem miliárd dolárov, v závislosti od schválenia nového lieku regulačnými úradmi a jeho predaja. Celgene tak posilní svoju pozíciu na trhu s onkologickými liekmi, pričom už dnes je jednou z najväčších biotechnologických spoločností v USA s trhovou kapitalizáciou 80 miliárd dolárov. Špecializuje sa na liečbu zhubného nádoru kostnej drene.
Smäd po tequile
Na začiatku tohto roka bola oznámená veľká akvizícia v biznise s drahým alkoholom. Americká firma Bacardi prejavila záujem kúpiť zvyšné akcie výrobcu drahej tequily Patron Spirits International za 5,1 miliardy dolárov. Transakcia by sa mala dokončiť v prvej polovici tohto roka.
Podľa analytikov je to dosť predražená kúpa, pretože suma je 25-násobkom prevádzkového zisku firmy a sedem násobkom jej predajov. Zámer tejto kúpy je tiež posilniť si pozíciu na trhu, pretože jej konkurenti nakupovali tequilové firmy v minulosti.
Pernod Ricard oznámil kúpu zvyšných akcií Avion Tequila len niekoľko dní pred rivalom Bacardi. Fľaša tejto prémiovej tequily sa predáva na trhu aj za viac ako tisíc dolárov. V polovici minulého roka zase britská spoločnosť Diageo oznámila prevzatie značky z portfólia herca Georga Clooneyho Casamigos tequila za miliardu dolárov.
Jozef Ryník