Chcem investovať
Záujem žien o investovanie rastie. Takmer štvrtina sloveniek by bola ochotná mesačne investovať 100 eur a viac
06. 11. 2024 Čas čítania: 5 min
Blog
Tlačové správy
Blog
Tlačové správy

Záujem žien o investovanie neustále rastie, hoci táto ich aktivita stále zaostáva za investičnou aktivitou mužov. Ochotu začať pravidelne investovať však deklarovali až dve tretiny žien, pričom viac ako 22 % z opýtaných by bolo ochotných takto pravidelne zhodnocovať sto eur a viac. Vyplynulo to z prieskumu Across Private Investments.* Odborníci zo spoločnosti Across Private Investments pritom upozorňujú, že ženám by mala byť v súvislosti s investovaním venovaná vyššia pozornosť. Jednak preto, aby prekonali ostych a začali si v investovaní  viac veriť, ale aj preto, že podľa predikcií sa v rukách žien bude sústrediť čoraz väčší majetok, ktorý bude potrebné efektívne spravovať.

Ženy investorky sú viac konzervatívne ako muži

Na Slovensku je investovanie ešte stále najmä doménou mužov, pričom zainvestované má podľa kvalifikovaných odhadov len približne 35 % Sloveniek. Dôvodov je niekoľko – od platovej nerovnosti cez potrebu žien mať peniaze okamžite k dispozícii pre prípad neočakávaných udalostí až po pocit, že investovaniu nerozumejú. Ak už Slovenky investujú, ide najčastejšie o ženy, ktorých manželia alebo ony samy začali v 90. rokoch podnikať a dnes tento majetok zhodnocujú. Druhou skupinou sú ženy vo veku 40-59 rokov s vyšším vzdelaním, ktoré sú viac aktívne v biznise a v manažérskych funkciách. Vďaka vyšším zárobkom si dokážu tvoriť väčšiu rezervu a majú voľné prostriedky, ktoré môžu zainvestovať. Vo všeobecnosti však platí, že Slovenky sú v prípade investovania oveľa konzervatívnejšie ako muži. „Kým sa ženy rozhodnú investovať, chcú poznať tak výnosy, ako aj potenciálne riziká. Veľmi dôležitá je pre ne stabilita, takže investície vyhodnocujú v kontexte svojich potrieb. Ak už zainvestujú, sú rozvážnejšie ako muži. Pri výkyvoch trhov menej podliehajú panike a tento prístup im prináša dlhodobo stabilné výnosy. Ženy zároveň často vnímajú investovanie nielen ako spôsob zhodnocovania svojich prostriedkov, ale aj ako príležitosť prispieť k pozitívnym spoločenským zmenám. Preto ich čoraz viac pri investovaní oslovujú zelené a spoločensky zodpovedné projekty,“ hovorí Jarmila Tatarčiaková, Senior Investments Consultant Across Private Investments.

Slovenky sú investovaniu naklonené                 

Celkovo sa očakáva, že s rastúcim záujmom a zlepšovaním finančnej gramotnosti bude úloha žien na trhu s investíciami čoraz silnejšia. Potvrdzuje to aj prieskumu Across Private Investments. Ochotu začať pravidelne zhodnocovať svoje peniaze investovaním v ňom deklarovali až dve tretiny oslovených respondentiek, pričom 100 eur a viac by bolo ochotných zainvestovať 22 % opýtaných. Ďalších 44 % sa vyjadrilo, že by boli ochotné odložiť si a investovať aspoň nejakú čiastku od jedného do 100 eur. Pravidelné investovanie je pritom jeden zo spôsobov, ako môžu ženy budovať svoj majetok, získať alternatívny zdroj príjmu alebo sa zabezpečiť na dôchodok. „Ak niekto začína s investovaním, v prvom rade treba zistiť rizikový profil, stanoviť si ciele a podľa nich nastaviť aj investičný horizont. Následne sa vytvára paleta investičných nástrojov. Na začiatok odporúčame zriadenie investičného sporenia vo forme pravidelného investovania. Ide o dlhodobé investovanie do globálnych akcií prostredníctvom indexových fondov, no veľmi zaujímavé môžu byť aj korporátne dlhopisy, alebo krátkodobé nástroje peňažného trhu, ktoré vedia zafixovať vyšší výnos aj na kratšiu dobu,“ vysvetľuje Jarmila Tatarčiaková z Across Private Investments.

Ženy budú do konca dekády ovládať takmer polovicu globálnych aktív

Podľa údajov Boston Consulting Group majetok žien porastie v nasledujúcom období celosvetovo až o 5 biliónov dolárov ročne, pričom najväčší nárast sa očakáva v Európe.** Európske investorky by tak mali do roku 2030 ovládať až 45 % globálnych aktív.*** Ženy ako investorky však majú často iný pohľad na investovanie než muži, mávajú odlišné priority a zameriavajú sa na iné ciele. V tomto zmysle si teda vyžadujú aj inú formu komunikácie zo strany finančných inštitúcií: „Ženy sú samostatná cieľová skupina, ktorá si vyžaduje osobitý prístup, ktorý zohľadňuje ich špecifické požiadavky a životné situácie. V USA sa už etablovali modely wealth managementu špeciálne zamerané na ženy, ktoré reflektujú ich potreby, ale aj obavy. Takéto prístupy môžu byť inšpiráciou aj pre slovenský trh,“ uzatvára Jarmila Tatarčiaková, Senior Investments Consultant Across Private Investments.