Mnohí z nás majú doma psa, mačku, andulku alebo rybičky. No málokto si uvedomuje, aký obrovský je v skutočnosti sektor domácich miláčikov. Každý chce tomu svojmu dopriať zdravotný štandard a plnohodnotný život. Sú to nemí spoločníci, ktorí nás milujú. Môžu byť však aj výnosnou investíciou.
Milióny domácich miláčikov v USA
V Spojených štátoch vlastní 67 % amerických domácností domáce zvieratko. V roku 2019 – 2020 to bolo takmer 85 mil. domácností. Američania vlastnia viac ako 63 mil. psov, 42 mil. mačiek, viac ako 11 mil. rybičiek, približne 5 mil. plazov, 5 mil. vtákov a 5 mil. iných malých zvierat. Celkovo to predstavuje viac ako 125 mil. jedincov, ktorí potrebujú zdravotnú starostlivosť, potravu a vytvorenie prirodzených podmienok. Všetky tieto náklady platí majiteľ alebo ich financuje zo zdravotného poistenia, ktoré má uzatvorené na svoje zviera. V zahraničí je zdravotné poistenie na domácich miláčikov pomerne rozšírené.
Jedlo a veterinár
Prím v peňaženkách amerických chovateľov domácich zvierat zohráva jedlo a maškrty. Ich predajcom vygeneroval vlani príjem takmer 37 mld. USD. Zdravotná starostlivosť o domáce zvieratá bola v rebríčku na druhom mieste, keď za veterinárov zaplatili viac ako 23 mld. USD. Výdavky amerických domácností v roku 2019 za domácich miláčikov predstavovali dokopy 95,7 mld. USD a pre rok 2020 sa očakáva ešte vyššie číslo (99 mld. USD). Len pre porovnanie, Facebook v roku 2019 celosvetovo vygeneroval príjmy na úrovni 70,7 mld. USD. Celosvetový objem tržieb „Pet Care“ priemyslu v roku 2019 dosiahol úroveň 223 mld. USD. V roku 2026 sa očakávajú tržby na úrovni 327 mld. USD, čo predstavuje priemerný ročný nárast o viac ako 5,5 %.
Celosvetové tržby zo starostlivosti o domáce zvieratá v roku 2019 vs. celosvetové očakávané tržby v roku 2026
Zdroj: Global Market Insihts
Hra s pocitom viny
Nejeden majiteľ domáceho miláčika pozná účet za veterinárnu starostlivosť alebo za potravu, ktorý nabúra mesačný rozpočet. Zvieratko však za to nemôže a cítime vinu, ak mu nedoprajeme maximálnu možnú starostlivosť. Sme predsa ľudia, nedokážeme žiť s pocitom, že kvôli lakomosti náš miláčik trpí alebo, nedajbože, príde o život. „Nemá tvár“ sa nedokáže o seba sama postarať a keďže sme si ju vybrali, mali by sme jej zabezpečiť kvalitný život. Majitelia sa tak sami dobrovoľne stali otrokmi psychologickej pasce, ktorá udržiava chod celého priemyslu.
Investičná príležitosť
V kontexte uvedených faktorov prichádza na rad investičná príležitosť. Do sektoru domácich zvierat sa dá investovať prostredníctvom ETF fondu – ProShare Pet Care ETF (PAWZ US). Fond zahŕňa farmaceutické firmy, ktoré vyrábajú liečivá pre domáce zvieratá, výrobcov potravín, internetových predajcov aj maloobchodné siete, ktoré sa zameriavajú na potreby pre zvieratá. V neposlednom rade ide o poskytovateľov zdravotnej starostlivosti alebo poistenia pre domácich miláčikov. Geograficky sa fond sústredí na 74 % amerických firiem, 14 % tvoria firmy z Veľkej Británie a po 4 % z Nemecka, Francúzska a Švajčiarska. V tomto roku fond zhodnotil peniaze investorov o viac ako 55 %.