Európsky automobilový priemysel dlho zápasil s narastajúcimi problémami. Prísne emisné normy, vysoké náklady a konkurencia z Číny oslabili pozície tradičných výrobcov. Prechod na elektromobily priniesol nádej, no zároveň odhalil zraniteľnosť sektora – menej dielov či softvérová a batériová náročnosť, v ktorej tradiční výrobcovia nedominovali. Dnes však prichádza nová príležitosť – obranný priemysel.
Geopolitické napätie a konflikty nútia Európu zbrojiť. EÚ plánuje uvoľniť stovky miliárd eur. Automobilový sektor, disponujúci technológiami a kapacitami, vidí šancu, ako časť svojich kapacít preorientovať. Firmy ako Rheinmetall už spolupracujú s výrobcami na výrobe vojenských vozidiel. Malí dodávatelia ako bavorská Jopp, ktorá prepustila pätinu zamestnancov pre pokles dopytu z automobiliek, sa preorientováva na armádne zákazky.
Transformácia nie je jednoduchá – vyžaduje preškolenie a nové vybavenie. Napriek tomu firmy ako Schaeffler či Volkswagen hľadajú v obrane záchranu pre svoje kapacity. Taliansko dokonca navrhuje premeniť niektoré automobilky na zbrojovky, aby zachránilo pracovné miesta. Obranný sektor síce nenahradí všetkých 13 miliónov pracovných miest v automobilovom priemysle, no ponúka perspektívu a kompenzáciu oslabeného dopytu.
Prekážky ako zdĺhavé certifikácie vojenského vybavenia však zostávajú. No ak chce Európa dosiahnuť vojenskú nezávislosť, musí podporiť tento prechod. Automobilky tak môžu nájsť dodatočný zdroj prímov. Zasiahne táto transformácia aj najväčšieho výrobcu automobilov na svete na obyvateľa – Slovensko?