V rozhovore pre ekonomický týždenník TREND naša Chief Sales Officer Jana Holíková odpovedala na otázky redakcie ohľadne dlhopisov, private equity investícií i ambíciách skupiny Across. Prinášame vám krátku ukážku z rozhovoru, jeho plnú online verziu nájdete na linku na konci článku. Printové vydanie bude v predaji posledný septembrový týždeň.
Across patrí medzi najvýznamnejších hráčov na dlhopisovom trhu na Slovensku. Ako ste sa k tomu dopracovali?
Už 20 rokov pracujeme na rozvoji skupiny a dôvere investorov, ktorú si veľmi vážime. Aj vďaka dlhopisovým investorom sme tam, kde sme. Investori formou dlhopisov participujú na častokrát jedinečných projektoch svojho druhu na Slovensku a v zahraničí. Klienti, ktorí sú s nami dlhodobo, s tým skúsenosť majú. Klienti, ktorí tú skúsenosť nemajú, tým sa to snažíme ukázať, čo znamená investovať s nami, ako vyzerá financovanie skupiny a hovoríme im, ako tie prostriedky používame.
Investovanie do dlhopisov s fixným výnosom na niekoľko rokov môže byť pre klientov lákavá stratégia, nemyslíte?
Áno, aktuálne sú sadzby vysoko a je výhodné si ich zafixovať. Stále však platí to, čo učíme ľudí už 20 rokov – že pokiaľ chcú mať vyvážené portfólio, musia diverzifikovať. Nikdy nehovoríme, aby do konkrétneho inštrumentu išli so všetkými prostriedkami. Máme mnohé typy investícií vhodné na každé obdobie, ale dlhopis má vždy zastúpenie. Slováci sú konzervatívni, boja sa dlhších viazaností. Vo veľkej väčšine prípadov sa však investícia „dožije“ splatnosti a klient si ani neuvedomí, že to obdobie ubehlo tak rýchlo.
Aké ďalšie inštrumenty má k dispozícii privátny klient?
Produktová šírka je obrovská a veľmi konkurencieschopná s kýmkoľvek na trhu. Klient si môže vybrať od krátkych investícií, ktoré sú alternatívou pre peňažné vklady, cez dlhopisy, dlhopisové fondy, akciové fondy, trhové riešenia až po private equity.
Private equity je téma, ktorá nadobúda na popularite.
Slovenský investor má rád príbeh a private equity toho sú príkladom. Máme veľkú skupinu klientov, ktorí nás spoznali a prišli k nám práve pre know-how v tejto oblasti. Tento rok sme pomohli v úpise Super Scale, čo je slovenská spoločnosť v oblasti herného biznisu. Klientom ukazujeme, ako sa dá do tejto oblasti investovať a otvorene sa s nimi rozprávame o výhodách, ako aj o rizikách takýchto riešení.
Aká je to minimálna investícia do vášho private equity fondu?
Jedna vec je projekt, druhá vec je fond. Štandardne sa pohybujeme od 50-tisíc eur pri samotnom projekte. Investícia do rozvoja biznisu znamená, že môže ísť o dlhú investíciu. Potrebujete tam klienta, ktorý má dosť prostriedkov, aby ich mohol alokovať v horizonte piatich až desiatich rokov. Keď už je v tejto investícií, nemusí z nej vedieť ľahko vystúpiť. Preto je výška investície postavená rádovo vyššie.
Neexistuje pre menších klientov alternatíva?
Existuje vo forme crowdfundingového riešenia. Pre klientov, ktorí nemajú 50-tisíc eur na vstup do investície, bude možné investíciu realizovať cez nami chystanú platformu Across Crowd. Spúšťame ju už na začiatku októbra a predstavíme firmy, ktoré sa uchádzajú o fundraising pre svoje projekty. Záujemcovia budú môcť do nich investovať už od 100 eur.
Je na Slovensku potenciál, aby bežní ľudia porozumeli týmto investíciám?
V roku 2008 sme ľuďom vysvetľovali, čo je fond a vtedy nikto o tom nechcel ani počuť. V tomto sme sa už ale obrovsky posunuli. Krízy nás naučili, boli dobrým učiteľom aj k obozretnosti, aj k väčšiemu rozmyslu. Naši klienti aj po uplynulých krízach už nie sú tak nervózni a dokážu zvládnuť aj ťažšie situácie. Častokrát ich dokážu vidieť ako príležitosť.
Chceme ľuďom ukazovať, že možností, ako naložiť s úsporami, je oveľa viac. Z dlhodobého časového hľadiska, pokiaľ investori majú svoj cieľ a pokiaľ chcú peniaze rozumne zhodnocovať, tak sa môžu s nami postupne naučiť, ako na to. Ak ľudia chcú švajčiarske dôchodky, tak musia vedieť, ako pracovať s investíciami, peniazmi, s fondami, s penziami a podobne. Je to naša úloha a robíme to radi.