Chcem investovať
PayPal – Líder v oblasti online platieb so 180 miliónmi používateľov
01. 02. 2016 Čas čítania: 9 min
Analýzy
Analýzy

Paypal sprostredkuje platby pre 179 miliónov aktívnych zákazníkov v 200 krajinách sveta. Platbu cez ich platformu poskytuje až 10 miliónov predajcov a vyše dve tretiny zo 100 najväčších maloobchodných sietí.

Ticker: PYPL US
Burza: Nasdaq
Trhová kapitalizácia: 44,2 mld. USD
Priemysel: Financie, Kreditné služby
PE: 38,6

V roku 2015 spracovali transakcie v hodnote 281 miliárd dolárov, čo bol 20%-ný nárast oproti predchádzajúcemu roku. PayPal bol v roku 2002 kúpený spoločnosťou eBay, ale v roku 2015 sa eBay rozdelil na dve separátne firmy, aby sa každá mohla sústrediť na svoj biznis. PayPal podpísal viaceré dlhodobé zmluvy o ďalšej spolupráci s eBayom a ostáva tak hlavným sprostredkovateľom platieb pre jeden z najväčších e-commerce portálov na svete.

Podľa spoločnosti Interbrand patrí PayPal medzi jednu z top 100 najhodnotnejších značiek sveta. Poskytuje zároveň ochranu pri platbách cez online portály a garantuje vrátenie peňazí, ak predajca vec nedoručí, alebo nie je v stave, v akom bola opísaná. Rovnakú ochranu ponúkajú aj predajcom. Rýchlo rastúcou časťou je aj PayPal Credit, kde ponúkajú úvery na nákupy tovarov.

Finančné výsledky

PayPal rastie stabilne každý rok a nemali pokles dokonca ani počas finančnej krízy v rokoch 2007 až 2009. Rast tržieb je hlavne organický, a to vďaka väčšiemu spracovanému objemu transakcií a rastúcemu počtu používateľov. Silnou stránkou firmy sú aj minimálne marginálne náklady na nového používateľa. Z toho vyplýva, že prevádzkový a čistý zisk porastú v budúcnosti rýchlejšie ako tržby.

Väčšina príjmov (89%) je z poplatkov za sprostredkovanie transakcií, zvyšok je za rôzne dodatočné služby. Polovica tržieb pochádza z USA.

Firma má minimálny dlhodobý dlh, pričom disponuje hotovosťou 3,4 mld. dolárov. PayPal ohlásil aj plán skupovania akcií v hodnote 2 mld. dolárov, čo predstavuje 4% ich trhovej kapitalizácie.

V roku 2015 vygeneroval PayPal 1,8 mld. dolárov voľných peňažných prostriedkov (bez platieb za akvizície). Pri súčasnej kapitalizácii okolo 40 mld. dolárov sa firma predáva za 22-násobok free cash flow. Ten navyše rastie spolu so ziskom. Firma dokáže financovať expanziu, akvizície a vývoj produktov čisto z vlastných zdrojov a nemá potrebu externého kapitálu. Sme teda toho názoru, že ide o dlhodobo stabilný biznis s veľmi silnou pozíciou na trhu a veľkým potenciálom ďalšieho rastu.

Akvizície

PayPal urobil v poslednom roku viacero akvizícií, ktoré mu pomôžu poraziť rivalov na poli mobilných platieb. Jednou je napríklad Xoom, ktorý umožňuje ľuďom posielať peniaze kamarátom a rodine do zahraničia alebo nabiť kredit na telefóne a platiť napríklad účty za elektrinu a nájom, čo je populárne hlavne v rozvíjajúcich sa krajinách ako India, Mexiko alebo Filipíny.

V minulom roku kúpili aj Paydiant, ktorý poskytuje platformu na vytvorenie a integrovanie mobilných platieb pre kamenné obchody. Medzi ich zákazníkmi sú firmy ako Subway, Kohl’s, Target alebo Capital One. Ide o boj medzi Apple Pay, Android Pay a tisíckami firiem, ktoré budujú svoje vlastné platobné riešenia. Paydiant z tohto bude profitovať, pretože umožňuje menším hráčom vytvoriť svoje vlastné riešenia a integrovať ich do mobilných aplikácií.

Najdôležitejšou firmou, ktorú prevzali, je však Braintree, a to ešte v roku 2013. Poskytujú podobné služby ako PayPal, ale získali silnú pozíciu hlavne v mobilných platbách. Celkovo minulý rok sprostredkovali transakcie v hodnote 50 mld. dolárov oproti 12 mld. v roku 2013. Podstatné je, že veľká časť nových úspešných firiem ako Uber, AirBnB alebo GitHub si vybrala práve Braintree.

Súčasťou Braintree je aj Venmo, ktoré umožňuje posielať peniaze kamarátom a rodine za veľmi nízke poplatky (obdoba slovenského Viamo). Ide o populárnu platformu a objem transakcií v poslednom kvartáli roku 2015 stúpol medziročne o 174% na 2,5 mld. dolárov.

Mobilné platby sú zatiaľ zelenou lúkou a nie je jasné, či sa používatelia chytia jednej, ktorá získa dominantnú pozíciu, alebo bude trh fragmentovaný s tisíckami aplikácií od rôznych predajcov. História však ukazuje, že časom sa vždy vyprofiluje v nových technológiách jeden dominantný víťaz, prípadne niekoľko oligopolných riešení. Praktickosť vždy vedie k jednému univerzálnemu riešeniu ako využívaniu viacerých platforiem. PayPal vzhľadom na jeho súčasné postavenie, zázemie, možnosti a znalosť prostredia, či vizionárske vedenie a doterajšie akvizície má silné predpoklady uspieť i v mobilných platbách.

Konkurencia

Priamym konkurentom PayPalu sú Visa, Mastercard, American Express a iné platobné metódy, ktorými zákazník platí za nákup (hotovosť). PayPal sa odlišuje hlavne tým, že ponúka väčšiu mieru ochrany súkromných údajov platby ako bežné spôsoby. Vďaka spojenectvu s eBayom si vybudovali silné meno v tejto sfére, a napriek rôznym novým startupom si ho pravdepodobne udržia.

PayPal v podstate ponúka zvýšenú mieru ochrany pri platbe, a to vďaka garancii vrátenia peňazí pre kupujúcich, aj predávajúcich. Bezpečnosť a manažment rizika sú hlavnou konkurenčnou výhodou firmy. PayPal investoval miliardy dolárov na jej vytvorenie. Používajú aj umelú inteligenciu na detekciu podozrivých aktivít. Vďaka viac ako dekáde skúseností a analýze miliónov dátových bodov dokázala firma vytvoriť prostredie, v ktorom sa kupujúci i predávajúci cítia bezpečne. Toto vytvára silné meno a pomáha im získavať ďalších zákazníkov.

Mobilné platby

Podľa viacerých expertov bude práve táto oblasť zdrojom rastu celého platobného priemyslu. Svoje riešenia už ponúkli Google, Samsung, Apple, Wal-Mart a mnohí ďalší. Počet používateľov je však stále veľmi nízky. Napríklad pri Apple Pay bol štart produktu výrazne slabší, ako sa očakávalo. Len okolo 1% celkových maloobchodných predajov zatiaľ predstavujú mobilné platby.

Výhodou oproti kreditným kartám je, že za sekundu zaplatíte za čokoľvek, pričom obchod sa nedozvie žiadne súkromné dáta. Tým, že je všetko závislé od telefónu, jeho zabezpečenie je momentálne prioritou výrobcov hardvéru. Apple napríklad zvolil overenie na základe odtlačku prstov.

PayPal ponúka svoje riešenie One Touch, ktoré už používa 10 miliónov ľudí a akceptuje ho okolo milióna predajcov, čo im umožňuje kapitalizovať na raste tohto segmentu. Výhodou oproti Apple Pay je, že obchody majú už systémy integrované s PayPalom a nemusia zavádzať nič nové, aby sa u nich dalo platiť cez One Touch.

Riziká

Rizikom je bezpečnosť dát. V roku 2014 sa hackerom podarilo ukradnúť dáta niektorých používateľov eBbayu. Viacero veľkých maloobchodných sietí malo úniky dát v uplynulých dvoch rokoch. Ide o stály problém, na ktorý treba ročne vynakladať nemalé prostriedky.

Overovanie kreditných kariet robia priamo banky alebo firmy ako Visa a Mastercard, za čo si účtujú poplatky. V minulosti ich už zvýšili a môžu tak urobiť znovu. PayPal sa pomocou mobilných platieb snaží týmto poplatkom vyhnúť.

PayPal Credit je poskytovanie pôžičiek zákazníkom. Tie reálne poskytujú banky, no PayPal je zodpovedný za nesplatenie týchto úverov a inkasovanie splátok. V roku 2014 dosiahla miera nesplácaných úverov 5,7%.

Veľkým rizikom je hlavne regulácia, ktorá je dosť neistá a môže dôjsť k zmene poplatkov alebo bezpečnostných opatrení, čo zvýši náklady firmy.

Hodnota spoločnosti

Je ťažké odhadnúť rast PayPalu kvôli novým trendom, ktoré postupne menia spôsob platieb spotrebiteľov. Firma má však dominantnú pozíciu na trhu s online platbami a vďaka množstvu používateľov dokáže ľahko zaviesť nové produkty a expandovať.

V minulosti rástli tržby 10% ročne a očakávame, že podobný trend dokážu zachovať aj v blízkej budúcnosti. V ostatnom kvartáli rástli predaje 17% a zisk 28% medziročne, pričom zatiaľ nejavia žiadne známky spomalenia napriek problémom v globálnej ekonomike. Prevádzkové marže dosiahli maximum za posledné štyri roky na úrovni 23% a pravdepodobne budú stúpať ďalej vďaka minimálnym marginálnym nákladom na nového zákazníka.

Súčasná kapitalizácia je 44 mld. dolárov. Ocenenie stojí na 4,7-násobku tržieb a 22-násobku očakávaného zisku pre rok 2016.

Sumár

PayPal je stabilná firma so silnou trhovou pozíciou. Oddelenie od eBayu im pomôže sústrediť sa na hlavný biznis a rozvíjať ho ďalej. Zakladateľ eBayu Pierre Omidyar vlastní v PayPali 7%. Veľkú časť akcií držia aj investori ako Carl Icahn, Seth Klarman, Kerr Neilson alebo George Soros. Myslíme si, že PayPal je ocenený férovo, ale vďaka organickému rastu, vhodným akvizíciám a vzostupu mobilných platieb budú rásť výrazne rýchlejšie, ako sa očakáva, čo znamená vhodnú príležitosť na nákup.