18. septembra upozornila americká agentúra EPA na porušenie zákonov o škodlivých emisiách automobilov. Podľa nich mal Volkswagen nainštalovaný v dieselových motoroch softvér, ktorý rozpozná, kedy auto prechádza emisnou kontrolou a zníži svoj výkon aby spĺňal environmentálne štandardy. Počas bežnej prevádzky na ceste však motor funguje normálne a emituje až 40-krát viac škodlivých látok, než je povolené.
Softvér je podľa kontrolórov nainštalovaný až v 11 miliónoch dieselových áut predaných od roku 2008 po celom svete. Firma bude musieť odinštalovať program a znížiť emisie na 482 000 autách v USA, pričom ostatné krajiny už začali vyšetrovanie a predpokladá sa, že pokuty stúpnu. Hodnota Volkswagenu v reakcii poklesla za dva dni takmer o tretinu.
Popis spoločnosti
Volkswagen je druhý najväčší výrobca áut na svete po Toyote. Zamestnáva 592 000 ľudí, pričom v rebríčku 10 najpredávanejších áut v histórii má 3 modely: Golf, Passat a Beetle. Bol založený v roku 1937 a sídli v nemeckom Wolfsburgu. Vlastnia značky Volkswagen, Audi, Porsche, MAN, Scania, Škoda, Seat a Bentley.
Firma je rozdelená na dva segmenty: autá a finančné služby, pričom prvý predstavuje 90% tržieb. Za posledných 10 rokov stúpol počet predaných áut o 93% na 10,2 milióna ročne. Tržby v rovnakom období stúpli o 115%. Najväčší podiel majú samozrejme autá značky Volkswagen, potom Audi a Porsche.
Od 2005 rastie Volkswagen hlavne v Ázii, ktorá dnes predstavuje 19% tržieb (5% v 2005). Počet predaných áut v Európe stúpol iba o 18% za 10 rokov, zatiaľ čo v Ázii je vyššie o 460%. Väčšina tržieb však stále pochádza z Európy (60%) napriek tomu, že sa tu predá podobné množstvo áut ako v Číne. Dôvodom sú hlavne prémiové a drahšie modely populárne u nás oproti lacnejším variantom v Ázii.
Volkswagen má 25% podiel na západoeurópskom trhu, čo je takmer dvojnásobok najbližšieho konkurenta. Očakáva sa, že kvôli škandálu stratia niekoľko percent, no dominantnú pozíciu na domácom trhu si však pravdepodobne udržia.
Emisný škandál
Momentálne je stále veľa neistoty ohľadom záväzkov a pokút, ktoré Volkswagenu hrozia. Spoločnosť vyčlenila už 6,5 miliardy EUR na krytie možných legálnych strát. Podľa viacerých odhadov by sa to však mohlo vyšplhať až na 18 miliárd. Nikto, ani regulátori, ani samotný Volkswagen dnes netušia aké veľké škody z kauzy budú. Podľa expertov používajú podobné triky aj ostatné automobilky a tento problém sa dotkne aj ich.
Porovnanie základných finančných a trhových ukazovateľov Volkswagenu a konkurencie.
Podobný škandál spôsobili v roku 1998 výrobcovia dieselových motorov ako Cummins, Caterpillar a AB Volvo. Zistilo sa, že produkujú trojnásobne viac emisií, ako je povolené. Zaplatili pokutu 83 miliónov dolárov a zaviazali sa investovať 950 miliónov do čistejších motorov a environmentálnych projektov. Išlo o menší problém, ako má dnes Volkswagen, ale firmy sa z neho dostali.
Hodnota firmy
Volkswagen má v hotovosti a krátkodobých cenných papieroch takmer 30 miliárd eur, čo dokáže pokryť jednorazové náklady. Celkové aktíva firmy sú na úrovni 374 miliárd eur, záväzky a hybridné akcie dosahujú 285,5 miliárd. Vlastný imanie je teda 88 miliárd eur, ak však odrátame nehmotné aktíva (značky, goodwill z akvizícií), pohybuje sa čistá účtovná hodnota okolo 28 miliárd eur. Súčasná cena na burze je 58 mld. eur (124 EUR za akciu). Ak by sme chceli byť veľmi konzervatívni investori, počkáme na pokles cien akcií Volkswagenu na účtovnú hodnotu, čiže ešte ďalších 50%.
P/E je pomer ceny a zisku akcie. Ak firma generuje zisk 1 mil. EUR, a stojí 10 miliónov, P/E je 10. Volkswagen je cyklická firma, čo znamená, že jej zisky sú vysoké na vrchole cyklu, a najnižšie na spodku. Cena akcií sa hýbe spolu s nimi, najlepší čas nákup je na dne cyklu, na predaj na vrchole. Nikto nedokáže predpovedať presný bod otočenia trendu. Ak sa však pozrieme na históriu, dokážeme približne povedať, kde sa súčasne nachádzame.
Z grafu je zrejmé, že PE je súčasne relatívne nízke. Po kríze v roku 2008 rástli prevádzkové zisky Volkswagenu veľmi rýchlo a dnes sú okolo rekordných úrovní. Známy americký investor Peter Lynch raz povedal: „Kúpiť cyklickú firmu po niekoľkých rokoch rekordných ziskov a pri nízkom PE je garantovaný recept na stratu polovice vašich peňazí vo veľmi krátkom čase.“
Volkswagen momentálne reinvestuje väčšinu hotovosti z prevádzky do nových závodov, výskumu a vývoja. Priemerný prevádzkový zisk (pred úrokmi, zdanením a finančnými položkami) je za posledných 10 rokov 7,3 miliardy eur, no pohyboval sa medzi 1,9 mld. (2009) a 12,7 mld. eur (2014).
Počas hospodárskej krízy v 2008-2009 poklesli tržby Volkswagenu iba o 7,5%, zisky však padli o 80%, kvôli použitiu dlhu a nižšej úspore z veľkosériovej výroby. Predaje áut sa pohybujú v cykloch spolu s globálnou ekonomikou. Nikto nevie, kedy presne pokles príde. Vieme však, že raz určite. Až k nemu dôjde, bude to ideálny čas na nákup akcií Volkswagenu.
Sumár
Myslíme, že Volkswagen zaplatí veľké pokuty a dočasne príde o sklamaných zákazníkov, ale firma sa z toho nakoniec dostane. Vlastnia niektoré z najprestížnejších značiek na svete, majú veľmi silnú pozíciu na európskom trhu a z dlhodobého hľadiska budú ich investície v Ázii produkovať stále väčšiu časť ziskov. Škandál s emisiami predstavuje veľký problém pre firmu, aj celý automobilový priemysel. Ako sa hovorí, tam kde je dym, väčšinou aj horí. Regulátori pravdepodobne objavia viac problémov, budú nasledovať veľké žaloby a pokuty. Volkswagen to však podľa môjho názoru prežije a udrží si pozíciu silnej automobilky.
Po 50% páde z nedávnych vrcholov sú akcie Volkswagenu bezpochyby atraktívnejšie než predtým. Ich súčasné zisky však naznačujú že sú okolo cyklických vrcholov, čo predstavuje ďalšie riziko k súčasnému škandálu. Ak ich investori nakúpia dnes, som presvedčený že na horizonte 5 a viac rokov dokážu niečo zarobiť. Riziko je však súčasne veľmi vysoké a možný výnos obmedzený. Akcie budú veľmi atraktívne a vhodné na nákup, ak sa dostanú medzi 70 až 90 eur (zatváracia cena 121,05 eur vo štvrtok 24.9.2015).