Dohodnúť stretnutie
Diamond Resorts – je udržateľný pochybný miliardový biznis s dovolenkami?
22. 01. 2016 Čas čítania: 7 min

Diamonds Resort International ponúka zdieľané dovolenky v rezortoch s veľmi neprehľadnou štruktúrou, neštandardnými predajnými praktikami, nevhodným financovaním a vysokou mierou nesplácania.

Ticker: DRII US
Burza: New York
Trhová kapitalizácia: 1,6 mld. USD
Priemysel: Tovary dlhodobej spotreby, Rezorty a hotely
PE: 14

Diamond Resorts International (DRI) poskytuje dovolenky v 350 destináciách, vrátane 99 rezortov manažovaných spoločnosťou a 250 spriatelených hotelov. Firma ponúka tzv. zdieľané dovolenky (timeshares), kde si zákazníci zakúpia „podiel“ v určitom rezorte na 50 a viac rokov a môžu ho tak využívať na dovolenku počas roka na základe počtu bodov.

Hlavným zdrojom príjmov je predaj takýchto dovolenkových balíkov. Potenciálni zákazníci získajú darčeky ako napríklad noc zdarma v rezorte. Podmienkou však je, že sa musia zúčastniť predajnej prezentácie, za účelom podpisu zmluvy alebo k zakúpeniu ďalších bodov.

So zmluvou sú spojené správcovské a členské poplatky, ktoré treba platiť každý rok. V prípade neuhradenia prichádza človek o zaplatenú sumu a aj nárok na dovolenku.

Zaujímavé fakty

1. Až 75% predajov je financovaných dlhom s priemernou úrokovou sadzbou 15%. Počet nesplatených pôžičiek sa už vyšplhal na 6,3%. Pri spomalení ekonomického rastu bude toto číslo výrazne vyššie. Peniaze na pôžičky poskytuje zákazníkom samotná spoločnosť cez externé financovanie. Vďaka nízkym úrokovým sadzbám si doteraz Diamond Resorts požičiaval veľmi lacno s tým, že zákazníci platili vysoké úroky.

2. Priemerná cena bodov s dovolenkou na jeden týždeň ročne je 27 000 dolárov. Navyše treba zaplatiť ročný správcovský poplatok 1 600 dolárov, ktorý môže firma kedykoľvek zvýšiť. Ďalšie poplatky sú za členstvo v klube, prevod podielu alebo iné. Zákazník nevlastní nehnuteľnosť, má iba právo na objednanie týždňovej dovolenky v určitých rezortoch a časoch, čo však nezaručuje, že budú voľné.

3. Hodnota podielov (bodov) klesá takmer okamžite, pretože sú tisíce ľudí, ktorí sa chcú z kontraktu vyvliecť a prestať platiť vysoké ročné poplatky. Takže to, čo DRI ponúka za desaťtisíce dolárov, sa dá získať cez eBay alebo rôzne webové stránky za symbolický poplatok 1 dolár. Firma na tom samozrejme tratí a snaží sa rôznymi spôsobmi zamedziť sekundárnemu obchodovaniu s bodmi a prevádzaniu podielov.

4. Majú veľmi nízke hodnotenie takmer na všetkých stránkach s recenziami so stovkami sťažností a niekoľkými žalobami (v angličtine):

http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g1-i10700-k4239296-o530-
https://www.trustpilot.com/review/www.diamondresorts.com
http://www.bbb.org/southern-nevada/business-reviews/resorts/diamond-resorts-international-in-las-vegas-nv-62328/complaints
http://www.redweek.com/forums/messages?thread_id=17393;page=2;query=

5. DRI kúpilo spoločnosť SunTerra za 700 miliónov dolárov v roku 2007. SunTerra skrachovala ešte v roku 2000 a prešla reštrukturalizáciou. V roku 2006 bola stiahnutá z burzy Nasdaq kvôli rezignácii audítorov a vyšetrovaniu Komisiou pre cenné papiere. Firma Mackinac Partners poskytuje konzultačné služby DRI. Jej bývalý riaditeľ Alan Bentley je súčasne finančným riaditeľom v DRI. Bývalý viceprezident dozornej rady Sunterry a šéf jej finančného oddelenia James A. Weissenborn tiež pôsobil ako manažér v Mackinac Partners.

6. Úrokové sadzby na pôžičkách zákazníkom majú fixnú sadzbu, kým úvery DRI, cez ktoré sú financované, nesú variabilnú sadzbu. To znamená, že ak sadzby porastú a budú pokračovať problémy na dlhopisových trhoch, ich náklady na financovanie prudko stúpnu, čo spôsobí pokles zisku alebo stratu.

7. Ide o veľmi cyklický biznis a pri prvých známkach recesie znižujú spotrebitelia výdavky na dovolenku. Nielen že spoločnosti takto môžu klesnúť tržby, ale zvýši sa aj počet nesplatených pôžičiek, čo spôsobí ďalšie straty.

Finančné výsledky

Vidíme, že firma výrazne rastie. Až 72% tržieb pochádza z predaja bodov na dovolenky, okolo 18% sú ročné poplatky a zvyšok majú z rôznych služieb v rezortoch. Na súvahe je 1,7 mld. dolárov aktív a dlh 1,4 mld. Vlastný kapitál je teda okolo 300 mil. dolárov. Keď však odrátame nehmotné aktíva z akvizícií a pochybné položky ako „nepredané dovolenky“, zníži sa kapitál o 460 mil. na -160 mil. dolárov.

Diamond Resorts zároveň robí rôzne neštandardné účtovné kroky. Tržby sú zaznamenané za celú cenu transakcie napriek tomu, že zákazník ešte sumu nesplatil. Zvyšujú sa teda pohľadávky, ktoré rástli v poslednom kvartáli o 21% oproti iba 13%-nému rastu predaja.

Biznis model

Celá firma je založená na tom, že pozývajú ľudí na prezentácie, na ktorých podpisujú zmluvy na nákup dovolenkových bodov na dlh. Neskôr inkasujú platby a ročné poplatky. Keď zákazníci nesplatia, body im zoberú a celý proces sa začne odznova.

Konkurencia

V dnešnej dobe sa dá objednať akákoľvek dovolenka hocikde na svete cez Tripadvisor, Booking.com, AirBnB alebo desiatky ďalších stránok. Je málo dôvodov, prečo by niekto mal zaplatiť desiatky tisíc a ročné poplatky za „možnosť“ stráviť týždňovú dovolenku v obmedzenom počte rezortov. Viacerí zákazníci aj poukázali na to, že platia viac ako ľudia, čo si rovnaký apartmán objednali na týždeň cez online platformy.

Je to legálne?

Ide o premyslenú schému, ktorá láka ľudí na vysoko úročené pôžičky a dáva im sľuby, ktoré sa nie vždy naplnia. Zákazníci si už po kúpe nechcú priznať chybu a platia poplatky ďalej, aby neprišli o body. Mnohí sa zase boja žalôb zo strany spoločnosti alebo zhoršenia ich kreditného ratingu. Firma však vo výročnej správe uvádza, že v niektorých štátoch nemá nárok na vymáhanie takéhoto dlhu od ľudí. Ak sa rozhodnú nezaplatiť, nemôže s tým nič urobiť.

Iba fakt, že predávajú produkt za mnohonásobok jeho ceny, biznis nerobí nelegálnym. Viacerí zákazníci ich napadli v žalobách za to, že používajú pochybné predajné taktiky a zámerne ich zavádzajú. Niektorí, čo prestali platiť ročné poplatky, sú navyše pod tlakom vymáhačov dlhov napriek tomu, že o body aj podiely prišli.

Riziká

Pokiaľ nedôjde k významnej udalosti ako napríklad väčšej žalobe alebo vyšetrovaniu regulátormi, môže DRI pokračovať ďalej v biznise a generovať cash flow. Niektoré ich rezorty majú dobrú lokalitu a dokážu prilákať ľudí na bežnú dovolenku. Väčšina tržieb však stále pochádza z predaja bodov.

Záver

Produkt, ktorý firma ponúka, nemá pre klienta  z ekonomického hľadiska zmysel. Existuje limitovaný počet ľudí, ktorí sa môžu stať novými klientami. Recenzie súčasných zákazníkov a žaloby poukázujú na praktiky firmy a môžu zničia jej meno, čo môže spôsobiť jej pád. Takýto biznis model nie je dlhodobo udržateľný.

Rastúce úrokové sadzby zároveň zvyšujú náklady na ich dlh a spôsobujú nesplácanie úverov zákazníkov. Akýkoľvek pokles turizmu túto situáciu ešte zhorší.

Akcie DRI sú jednou z viacerých short pozícií v našej investičnej stratégii Momentum+.