Chcem investovať
Investície do luxusu s vysokými výnosmi
05. 06. 2017 Čas čítania: 3 min
Analýzy
Analýzy

Pre niekoho je míňanie peňazí na luxusné tovary zábavka, pre iných výhodná investícia. Dá sa na drahých autách, šperkoch, kabelkách, víne či iných luxusných hračkách zarobiť?

Odborníci tvrdia, že dá, ale musíte sa v luxuse vyznať a počítať aj s rizikom dočasných strát. Jedným z tých, čo sa vo svete luxusu vie výborne pohybovať je francúzsky miliardár Bernard Arnault. Tento šéf spoločnosti Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) nedávno oznámil, že sa chystá na úplné prevzatie firmy Christian Dior. B. Arnault plánuje kúpiť takmer 26-percentný podiel spoločnosti Christian Dior za vyše 12 miliárd eur a začleniť ho do portfólia LVMH ako divíziu módy. Doteraz jeho firma vlastnila len kozmetiku a parfémy značky Christian Dior.

Bohatému Francúzovi sa vsádzanie na luxusné značky zjavne darí. Jeho firma LVMH zaznamenala v minulom roku nárast zisku o vyše 10 % na takmer 4 miliardy eur a tržby sa jej zvýšili o 6 % na 37,6 miliardy eur. Spoločnosť zarába na drahom víne, destilátoch, kabelkách či luxusných hodinkách.

Veterány a vína

Investovanie do luxusu každoročne sleduje a vyhodnocuje investičná firma Knight Frank. Jej Luxury Investment Index obsahuje aktíva, akými sú veterány, víno, historické mince, známky, šperky, dokonca aj  čínsky porcelán. V minulom roku sa najviac zhodnocovalo kvalitné víno z Bordeaux či z Burgundska, ktoré ročne prinieslo investorom až 24-percentný rast. Za ním zaostali veterány, ktorých hodnota narástla o 9 %. Nešlo pritom len o jednorázové ročné nárasty. Hodnota luxusných historických automobilov narástla na desaťročnej báze až o 457 % a vína priniesli investorom za 10 rokov nárast hodnoty až 267 %.

Podľa odborníkov investori kupujú víno na primárnom trhu priamo vo francúzskych viniciach vo veľkom a potom ho predávajú so ziskom na sekundárnom trhu. Vyzreté víno z Bordeaux má potenciál na zhodnotenie v desiatkach percent ročne aj v tomto roku. V minulosti však už cena vín aj klesla. Najmä v rokoch 2012 -2014, keď praskla cenová bublina po tom, čo sa o toto kvalitné červené víno začali zaujímať čínski investori.

Slabšie výnosy

Nie všetok luxus však v minulom roku zarábal tak veľa. Napríklad hodnota známok narástla len o 1 % a cena drahých hodiniek len o 4 %. Kto v roku 2016 investoval do umenia, tak dokonca mohol prerobiť, keďže hodnota  Knight Frank Luxury Investment Indexu klesla o 14 %. Investorom prerobili aj nákupy čínskeho porcelánu či historického nábytku. V minulom roku nezarábali ani obrazy od francúzskych maliarov.

Nízka likvidita

Problémom pri týchto aktívach je podľa trhových znalcov ich nízka likvidita. Nájsť na trhu kupca veteránu či vína z Bordeaux za niekoľko tisíc eur nie je vždy ľahké. Podobne je to aj s obrazmi či nábytkom. Predávajú sa v renomovaných dražobných domoch, kde sú vysoké provízie, ktoré celkové výnosy skrešú. Navyše investovanie do luxusu a umenia je pre trpezlivých ľudí. Napríklad len kvalitné červené víno z Bordeaux môže zrieť aj viac ako 10 rokov.

Mario Skybla