Elon Musk nedávno naznačil, že je ochotný vyrábať autá len za náklady. Čo ho viedlo k takejto absurdnej myšlienke? Jeho automobily v Spojených štátoch už dnes využívajú softvér FSD (Full Self Driving), aj keď ešte stále len v testovacej beta verzii. Dáta z miliónov najazdených kilometrov sú denne spracovávané a softvér – autopilot sa učí riešiť stále náročnejšie dopravné situácie.
Po dosiahnutí plnej prevádzky autonómneho riadenia sa mobilita na celom svete môže diametrálne zmeniť. Vaše auto môže voziť klientov a môže si na seba zarábať, zatiaľ čo vy budete sedieť v práci. Možno po čase zistíte, že pre vás vlastne nie je potrebné, aby ste auto vlastnili, keď každé druhé auto bude autonómne a cesta „samoriadiacim taxíkom“ bude stáť len o niečo viac ako lístok na MHD, lebo nemusíte platiť vodiča – taxikára.
Toto je stratégia, na ktorú dnes Tesla stavila a je pravdepodobne blízko dosiahnutia cieľa v podobe autonómneho riadenia. Dokladuje to fakt, že spoločnosť je ochotná maržu z predaja vozidiel znížiť až na 0 %. Inak povedané, vyrábať autá len za náklady. Prečo by to niekto robil? Prečo by niekto cielene znižoval vlastné zisky z predaja na nulu? Pretože dnes chce v prvom rade získať ešte väčší trhový podiel, zaplaviť trh svojimi autami a následne si zisky dohnať na predaji/prenájme softvéru FSD. Táto stratégia je v podstate geniálny ťah. Konkurencii narobí obrovské problémy, keďže ide o cenovú vojnu, ktorú nemôžu vyhrať. A Tesla si tak v najbližších rokoch udrží konkurenčnú výhodu v podobe FSD.