Chcem investovať
Akcie Ferrari idú na burzu za príliš luxusnú cenu
06. 10. 2015 Čas čítania: 6 min
Blog
Blog

Ferrari je jednou z najznámejších luxusných značiek na svete. Jej Formula 1 tím Scuderia Ferrari je najúspešnejším v histórii závodu, držia 222 Grand Prix titulov, 16 Constructor World a 15 Driver’s world titulov. Autá sa vyrábajú iba v Talianskom Maranelle, odkiaľ sa vyvážajú do 60 krajín, kde sú predávané cez 182 nezávislých dílerov. Spoločnosť založil Enzo Ferrari v roku 1929.

Súčasne sa predáva 8 modelov (458 Italia, 488 GTB, 458 Spider, F12berlinetta, 458 Speciale a 458 Speciale A) a dve GT (California T and FF). Najväčší podiel tržieb (45%) predstavuje EMEA (Európa, Blízky východ a Afrika), 34% je Severná a Južná Amerika a 21% Ázia.

Ferrari je exkluzívna značka a zámerne limitujú počet predaných kusov ročne, aby ich zákazníci mali pocit, že nejde o bežné auto. Zároveň to pomáha dlhodobo udržať hodnotu auta, čo znižuje náklady zákazníkov v prípade, že chcú kúpiť nový model. V rebríčku najdrahších vydražených áut má Ferrari deväť kusov a prvé je práve Ferrari GT250 1962, ktoré sa predalo za 38 miliónov dolárov.

Len 34% klientov vlastní aspoň jedno Ferrari. Najaktívnejší zákazníci totiž dostávajú pozvánky na špeciálne akcie a ukážky nových modelov. Niektoré modely sú zase dostupné iba pre tých, ktorí už Ferrari vlastnia.

Ako vidíme, tržby firmy rastú stabilne. Je to aj vďaka tomu, že Ferrari nemá iba segment predaja áut, ale aj motorov a licencovania značkových vecí (27% tržieb). Vďaka tým došlo v roku 2013 k pokračovaniu trendu rastu.  Počas krízy v roku 2008 zaznamenalo Ferrari menej ako 5% pokles dodávok áut, čo naznačuje že ultra luxusný segment je stabilný aj v ťažkých časoch a rezistentný voči cyklom.

Motory vyrábajú hlavne pre autá Maserati, s ktorým majú dohodu do roku 2023 na výrobu ďalších 275 000 motorov.

Toto nemusí platiť do budúcnosti. Ferrari však má okolo svojej značky vytvorenú komunitu zberateľov a nadšencov, ktorí sú ochotní platiť vyššiu cenu za jej autá. Prevádzkové marže upravené o odpisy (EBITDA) sú vysoké, ale stále nižšie v porovnaní napr. s Porsche.

Ferrari je číslom 1 na trhu s luxusnými autami vo Francúzsku, Španielsku, Taliansku, Indonézii, Austrálii, Singapure a Hong Kongu. V Amerike a Číne sú na druhej priečke, s globálnym trhovým podielom okolo 23%.

Dôvodom IPO je hlavne potreba Fiatu získať kapitál na prevádzku a expanziu iných modelov. Štruktúra firmy bude po IPO nasledovná: 24% bude vlastniť Exor SpA (investičná firma, ktorú kontrolujú zakladatelia Fiatu), 10% Piero Ferrari (Enzov syn) a 66% pôjde verejným akcionárom. Nie je zatiaľ jasné, kedy prese IPO prebehne, no predstavitelia Fiatu viackrát uistili médiá, že Ferrari pôjde na burzu už čoskoro.

Hodnota firmy

Fiat už dávnejšie ohlásil, že plánuje Ferrari uviesť na burzu pri približnej hodnote 10 miliárd eur. Tržby rástli od 2005 v priemere 7% ročne, zisk okolo 8% vďaka zníženiu nákladov vo výrobe. Dá sa teda povedať, že Ferrari je automobilka s veľmi silným menom a rastom, ktorý nie je rýchly, ale skôr stabilný.

Firma za posledné 3 roky vygenerovala v priemere 176 miliónov eur vo voľných peňažných prostriedkoch (free cash flow) ročne. Ide o hotovosť vyprodukovanú z prevádzky zníženú o náklady na kapitálové výdavky. Tieto výdavky sú vysoké pri každej automobilke, pretože musí prichádzať stále s novými modelmi, aby udržala konkurecieschopnosť. Alternatívne môžeme ešte zobrať priemerný zisk za posledné 3 roky, ktorý je 250 mil. eur.

Ak predpokladáme, že zisk bude rásť 10% ročne na ďalších 10 rokov (veľmi optimistický predpoklad), hodnota Ferrari je niekde medzi 3 až 6 miliardy eur, podstatne nižšie než tá, ktorú chce Fiat z predaja realizovať. Sergio Marchionne, CEO Fiatu totiž viackrát uviedol, že očakávaná kapitalizácia Ferrari bude 10 miliárd eur.

Ferrari má dostatok krátkodobých aktív (3 mld. eur), aby splatila celý svoj dlh (2,5 mld. eur). Čisté aktíva (alebo vlastné imanie) teda dosahujú okolo 2,5 miliardy eur. Nehmotné aktíva sú na úrovni 1 mld. eur, ktoré však bezpochyby majú vysokú hodnotu.

Ak sa na to pozrieme z iného pohľadu, Ferrari by sa pri 10 miliardovej hodnote predávalo za 40-násobok zisku a 56-násobok free cash flow, čo je extrémne vzhľadom na nízky očakávaný rast. Podľa niektorých analytikov má samotná značka veľmi vysokú hodnotu, s čím súhlasím, ale to je už reflektované v maržiach a ziskoch firmy.

Presné detaily k IPO ako dátumy, cenové pásmo a pod. zatiaľ chýbajú. No v médiách sa na základe signálov banky UBS, ktorá je hlavným manažérom emisie, špekuluje o dosiahnutí hodnoty 10 mld. eur a veľmi silnom dopyte po akciách. Údajne by dopyt po uvádzaných akciách mal byť až 10-násobne vyšší, ako je ich samotný počet.

Riziko

Ferrari je malá automobilka s výrobou pod 10 tis. áut. Má teda momentálne určité výnimky, čo sa týka emisií CO2 v Amerike a Európe. Vďaka nim si motory udržiavajú dostatočný výkon. V prípade, že by sa regulácia zmenila, bude musieť automobilka investovať značné sumy do vývoja nových motorov.

Výroba je koncentrovaná na dva závody v Maranelle a Modene (podvozky). Akákoľvek nehoda alebo katastrofa dokáže výrazne obmedziť výrobu.

Okolo 10% tržieb je z predaja motorov pre Maserati. Ak by mala automobilka problémy, Ferrari to určite pocíti.

Sumár

Ferrari je symbol luxusu, ktorý poznajú milióny ľudí po celom svete. Dopyt po autách je veľmi silný a zámerne limitovaná produkcia vytvára pocit exkluzivity. Firma bude s veľmi vysokou pravdepodobnosťou rásť ďalej. Cena, za ktorú chcú však ísť na burzu, je príliš vysoká. Myslíme si, že hodnota je však okolo 3-6 miliárd eur aj pri veľmi optimistických predpokladoch.

Nie je ešte úplne isté, za akú cenu a ani kedy urobia IPO. Rozhodnutie však bude ovplyvnené aj škandálom okolo Volkswagenu a poklesom hodnoty väčšiny automobiliek. Načasovanie je pre Ferrari veľmi nešťastné a neodporúčame nákup pri hodnote celej spoločnosti nad 6 mld. eur.